`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Masjid Sungai Cinchin, Gombak

Monday, August 06, 2007

Masjid Sungai Cinchin, Gombak

Masjid Sungai Cinchin, Batu 9, Gombak


Binaan Makam Sheikh Muhammad Nor Al-Kholidi



Makam Sheikh dan Isteri


Makam Sheikh


Makam Saudara terdekat disekelilingnya



Kubur percubaan yang dibina Sheikh Muhammad Nor


Sedikit Kisah Sheikh Muhammad Nor Al-Kholidi :

Perkampungan Islam Kampung Cincin di pinggir bandaraya Kuala Lumpur masih wujud dan beberapa kesan pentadbiran secara Islam yg diterajui oleh al-Kholidi masih dpt dilihat.

Perkampungan ini diterokai oleh al-Kholidi sekitar 1894 bersama pembantunya yg juga seorg alim bernama Zainal Abidin. Kedua2 tlh pergi ke Mekah melalui Thailand dan India utk mengerjakan haji dan melanjutkan pelajaran terutama dlm bidang tasawuf dan tarikat.

Syariat Islam benar2 terlaksana di Sg Cincin krn al-Kholidi begitu bijak memimpin, mentarbiah di samping menyusun strategi pembangunan utk memenuhi tuntutan hidup.

Utk memastikan syariat Islam benar2 terjaga, al-Kholidi mewujudkan petugas2 (polis). Beliau juga membina r4umah penjara (4 buah) utk mendidik mereka yg melakukan kesalahan dan kesan bangunan penjara ini masih wujud hingga kini.

Dlm soal melaksanakan hukuman al-kholidi tidak bersikap pilih kasih. Siapa shj yg bersalah pasti akan dikenakan hukuman, bahkan salah seorg drp isterinya sendiri pernah juga dipenjara beberapa hari.

Utk tinggal dan menuntut ilmu di Perkampungan Islam Sg Cincin ini, al Kholidi tidak mengenakan sebarang bayaran. Tetapi mereka digalakkan menanam padi, mendulang bijih dan berkebun.

Semasa Tanah Melayu diserang Jepun, Kampung Cincin bukan shj tidak putus makanan bahkan melimpah ruah pula rezeki yg datang. Perkampungan ini juga tidak tergugat sama sekali oleh kehadiran tentera Jepun. Kehidupan dan pengajian berjalan sebagaimana biasa.

Suatu yg barangkali tidak pernah dibuat oleh sesiapa tetapi ada di Kampung Cincin iaitu 'kubur percubaan'. Letaknya di luar mihrab masjid bertujuan utk menginsafikan pengikut2nya terhdp soal2 mati, alam barzakh, padang mahsyar, akhirat, syurga dan neraka.

"Bagi sesiapa yg ingin mencuba, dibenarkan masuk ke liang lahad selama beberapa ketika dgn syarat atau cara tertentu. Inshaallah dpt merasai sebahagian drp alam ghaib seperti yg terdpt di alam kubur".

Muhammad Nor al-Kholidi meninggal dunia dlm usia 58 tahun pd 1932 dan meninggalkan begitu byk jasa dan murid.

Wallahualam....

Labels: , , ,

1 Comments:

Blogger AkuHenjutJer said...

Thankz bro,lama dah aku dgr perkara ni 15tahun yg lalu lagi dari sebuah majalah.ermmm kat sini tmptnya ya.Mmg sapa2 yg dah merasa dikafankan olok2 ni...gerenti lps dari tu tkkn tinggl2 solat lg dah.semua keje2 tk elok pun akan ditinggalkan.

Sunday, April 10, 2011 11:29:00 PM  

Post a Comment

<< Home