`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Masjid Pekan, Kuala Selangor

Thursday, April 12, 2007

Masjid Pekan, Kuala Selangor

Entry in sepatutnya sambungan dari entry Beruas. Tak sepatutnya aku tak ceritakan, sebab dah ada gambar yang diambil. Jadi utk menambah koleksi entry Ziarah ni, aku buat satu entry baru.

Dari Beruas, kami melalui jalan ke Setiawan, Lumut, Teluk Intan, Bagan Datoh, Sabak Bernam dan singgah Asar di Kuala Selangor. Kami singgah di Masjid Pekan Kuala Selangor. Lokasi masjid betul betul dikaki bukit Melawati dalam pekan Kuala Selangor.

Dari Depan Masjid

Gambar Gambar Dari Tempat Aku Berasar

Masjid berkedudukan agak tinggi dari jalan raya. Masjid lama yang telah diperbaharui ini kelihatan tenang. Kami sampai pun sudah hampir jam 6 petang. Masjid ni ada tedapat kolah air lama yang kelihatan sudah kecil berbanding satu masa dulu. Kini dilengkapi air paip utk berwuduk.

Kawasan sekitar masjid berhampiran dengan Kawasan Telaga Tujuh. Aku cuma sempat ambik gambar dari masjid sahaja, tak sempat melawat kawasan Telaga Tujuh. Apa cerita sejarah tentang Telaga Tujuh ni aku tak dapat, cuma yang aku tahu ada 7 buah Telaga kat situ.

Kawasan Telaga Tujuh

Disini juga aku nampak kompleks makam lama Sultan Sultan atau Raja Raja Selangor dari belakang masjid. Disini lah bersemadinya 3 Raja selangor yang pertama sebelum kompleks makam dipindahkan ke Jugra di Kuala Langat. Antara yang disemadikan disini ialah Raja Lumu, Raja Ibrahim dan Raja Muhammad yang memerintah dari tahun 1745 hingga 1857.

Makam Diraja

Dalam kawasan Makam ini juga terdapat sebuah meriam yang bergelar Meriam Penggawa. Ia dibalut kain kuning. Ikut ceritanya meriam ni diambil di dasar Sungai Buluh pada tahun 1966. Yang misterinya, pernah meriam ini meletup sendiri satu ketiak dulu. Sekarang dah takder dah, maybe jin dia dah tua.

Deretan Meriam Lama



Rumah Api


'Koala Bear' atau orang sini panggil Lotong

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home