`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Kampung Kota, Beruas, Perak

Tuesday, April 10, 2007

Kampung Kota, Beruas, Perak

Perjalanan ke Beruas dari Kuala Lumpur mengambil masa 3 jam. Kami keluar di plaza tol Gopeng danterus menyusuri jalan lama ke Batu Gajah. Melalui sebelah Kelleys Castle terus ke Seputeh, masuk ke Parit dan sampai di beruas tepat jam 1 ptg.

Mencari cari sebuah masjid lama yang masih digunapakai, kami masuk ke jalan menghala ke Setiawan. Lebih kurang 2 km dari pekan Beruas, terletak sebuah masjid Kampung Kota. Dibahagian belakang masjid, ada sebuah perkuburan islam.

Yang menariknya, keadaan disekitar masjid begitu tenang. Semua yang hadir rata rata penduduk kampung yang bekerja diladang kelapa sawit. Setiap yang hadir akan terus bersalaman sesama jemaah, tidak kira orang tempatan mahupun orang luar.

Sebelum azan, kedengaran bunyi paluan kayu seakan memberi tahu semua penduduk, waktu zuhur sudah masuk. Kemudian barulah azan bergema. Hanya lebih kurang 8 saf jemaah yang sama sama solat jumaat disini.

Ada juga tempat kalau nak beli bahulu. Kena susur jalan belakang masjid. Kena lalu sebelah kawasan kubur.


Di Kampung Kota ini juga terdapat satu kawasan makam lama. Kalau ikut papan tanda ini adalah kawasan Makam Raja Beruas I dan II. Bila di wiki, aku tak dapat byk cerita pasal Kerajaan Tua Beruas ni.

Tapi berdasarkan batu nesan yang ada tu, memang dari jenis batu nesan Acheh lama. So mungkin benar ada keturunan dari Acheh yang memerintah Beruas satu masa dulu.

Setakat ni je lah yang dapat aku kongsikan. Lain lain kalau nak tahu lebih mendalam, korang wiki lah sendiri, atau carik lah buku buku yang berkaitan.



Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home