`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Telinga Aku Rabun

Friday, August 04, 2006

Telinga Aku Rabun

"Suara macam ni kau kata sedap! telinga kau ni rabun ke haper ha?.." Kata yg dilempar seorang sahabat semasjid. Aku buat mcm si Jasin' tapi aku tutup sebelah telinga jer.

Aku bukan kata aku minat suara dia, aku tak pulak bagi kenyataan yang suara dia lunak. Aku cuma berkata "boleh tahan jugak suara dia ni yer!"

Lantas aku dihukum bertelinga rabun. Pelik. Hukuman macam ni selalu kita dgr atau selalu kita sendiri alami. Ramai yg cepat melatah bilamana sesuatu kenyataan tak selari dgn apa yg dia fikirkan.

Contoh. Bila Siti kata "biarlah rahsia.." Ramai yg melatah dgn beri pendapat "Ahhh macam la lawa sangat nak berahsia rahsia...ceh..!" Padahal kalau dilihat dari sudut umum, semua orang akan kata benda yg sama bila ditanya benda yg sama macam Siti kena. Cuma mungkin bunyinya berbeza. Ada yg kata "belum ada lah.." atau "aku ni sapa lah yg nak..?"

Orang kita ni pantang terkejut, pasti melatah. Agaknya. Tapi mereka lupa padahal benda tu sebenarnya biasa. Bak kata Tun, Melayu mudah lupa. Melayu...!!. Bukan jawa atau banjar.

yang sebenarnya aku kata boleh tahan juga suara Tok Rimau ni.....








19 Comments:

Blogger rina said...

salah penggunaan tatabahasa tu...

yang pelik minah2 saleh tadak plak yang melatahkan.

Friday, August 04, 2006 5:39:00 PM  
Blogger blackpurple said...

Nasib baik JAWA ada pengecualian... he he he..

Friday, August 04, 2006 6:00:00 PM  
Blogger Mazudi said...

Siti lagik jadi contoh. Takleh ker buat contoh kat Lan Rambai ker, BP tu ker.

Friday, August 04, 2006 9:58:00 PM  
Blogger Lan Rambai said...

OS.. camna nak delete balik komen aku tadik ek? Bukan apa.. aku takut no hp aku tu disalahgunakan oleh peminat-peminat ko pulak hahaha.. ko tolong deletekan ya hehe

Friday, August 04, 2006 10:20:00 PM  
Blogger zino said...

org malaysia ni.. (guna malaysia biar merangkum semua eknik..hehe) cakap apa pun dia akan komen.. dia tau ke tak tau ke tetap akan komen..

tapi selalunya kondem perasaan hasrat dengki tu tak penah lekang..hehe

Saturday, August 05, 2006 7:25:00 AM  
Blogger BooK said...

ontah:
orang melayu cepat melatah. aku bagi komen untuk mantap kan usrah. dia kata aku anti usrah.
aku bagi komen kat scene nasyid. dia kata aku musuhi nasyid. dan suka lagu lagha.
hish.

Saturday, August 05, 2006 10:46:00 AM  
Blogger Dame RoSse said...

baguih baguih...
leh buat modal aku nak tulis paper.
muahahahahaha

Saturday, August 05, 2006 11:18:00 AM  
Blogger neeziee said...

tu belum bab melatah sambil hayun-hayun parang lagi...

Saturday, August 05, 2006 4:03:00 PM  
Blogger ayong said...

2la kdg2 tak habis ckp ade org dah mencelah...silap2 gaya kita kena marah balik.. time 2la rase nak seligi org..

Saturday, August 05, 2006 4:45:00 PM  
Blogger kingbinjai said...

memang!!

Saturday, August 05, 2006 11:29:00 PM  
Blogger KAMATO said...

melayu banyak sangat makan kari kepala ikan mamak, itu yang mudah lupa...

Sunday, August 06, 2006 1:16:00 AM  
Blogger Rontol said...

Kalau melatah lawak xpe kan...tp sampai menyindir2 mcm ko kena tuh..sape tahan..

Tapi tidak dapat ak nafikan kadang2 aku pun melatah mcm tu...mungkin fikiran mase tu tengah melayang2.....

Monday, August 07, 2006 12:04:00 AM  
Blogger Op said...

nasib baik aku orang bugis
la la la la....

http://www.kroni.biz/fikirandalamkembara/

Monday, August 07, 2006 12:28:00 AM  
Blogger Op said...

lupa nak cakap. terima kasih datang ke laman seni semalam ontahsapo hehe.

Monday, August 07, 2006 12:29:00 AM  
Blogger cuaca said...

MELAYU MUDAH MELATAH DAN MUDAH LUPA....

semoga aku di beri petunjuk...

Monday, August 07, 2006 9:44:00 AM  
Blogger Nizam Rusli said...

mungkin kita patut cakap benda yg kita tahu saja

Monday, August 07, 2006 10:44:00 AM  
Blogger kasutVINCCI said...

sekarang ni kan, nak jadikan ayat tu lebih power, mcm2 kepenggunaan bahasa di explore. Yg pasti, bahasa kita jadi tunggang langgang.

Monday, August 07, 2006 11:47:00 AM  
Blogger .:HalogamoRa:. said...

pikir pikir kan lah...

**pasal tok rimau tu no comment...x pernah dengar sore dia lg **

Monday, August 07, 2006 12:12:00 PM  
Blogger Sastri said...

biasa la tu... sib baik sas ni mixed... :p

Tuesday, August 08, 2006 7:18:00 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home