`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: h1n1

Thursday, August 06, 2009

h1n1

Dari apa yang aku baca dan dengar, nampaknya macam dah ditahap bahaya. Setiap hari memungkinkan ada kematian dan ada kes baru direkod. Dari sekecil umur 6 tahun sampai ke 51 tahun. Tiada had umur dan tiada batas sempadan. Semua berpeluang dijangkiti virus selsema babi ni.

Tapi masih tiada langkah drastik yang boleh dilihat dilakukan kerajaan hari ini. Atau mungkin masih ditahap biasa. Atau tiada apa yang perlu kita bimbangkan setakat ini.

Paling tidak, sekolah atau institusi pengajian akan ditutp seminggu. Dan kemudian akan berjalan seperti biasa. Dan semua murid atau pelajar diminta pulang kerumah dalam tempoh berkenaan. Apakah ini langkah yang betul dan berkesan?

Kenapa Iran melarang semua rakyatnya melakukan umrah sepanjang musim Ramadhan ini? Adakah sudah teruk kes kematian di Iran? Atau sekadar langkah berjaga jaga dari mengambil risiko selsema ini merebak ke seluruh Iran?

Musim ini klinik klinik swasta akan mengaut untung lebih dari penjualan ubat ubat selsema dan antibiotik. Ya betul sebab ramai yang hilang sabar dengan karenah di Hospital hospital kerajaan yang sangat perlahan.

Apakah pemakain penutup mulut masih lagi tidak perlu? Tiada sebarang arahan disekolah atau di pusat pengajian untuk mewajibkan semua pelajar memakainya.

Jadi kesimpulannya, masih ditahap selamat??????????



1 Comments:

Blogger Unknown said...

latest dh 26 mati sbb H1 N1 *sigh*

Monday, August 10, 2009 3:49:00 PM  

Post a Comment

<< Home