`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: 50 Tahun...?

Monday, January 08, 2007

50 Tahun...?



Semalam di Sunway, perarakan membantah kenaikan harga tol (Jeff Ooi) diadakan. Dan seperti biasa, satu rancangan TV pun tak tersiar kisah ini. Biasalah, kalau rakyat cuba nak menyuarakan rasa hati, bukan penting sangat pun. Baik siarkan perasmian Tahun Melawat Malaysia yang rata ratanya para VIP datang lambat.



Dan sperti biasa, tak ada ulasan sedikit pun dari pihak menteri menteri atau wakil rakyat wakil rakyat yang dipilih untuk membela nasib rakyat. Ya mungkin benar bak kata Naga, "mereka wakil rakyat, nama kamu rakyat kah...?". Atau mereka ini lebih kepada wakil dari kerajaan kepada rakyat bukan sebaliknya.



Satu lagi beban yang mungkin kita lupa nak bangkitkan. Belanja persekolahan anak anak yang semakin melambung. Dilihat cuma dari bayaran yuran sekolah dgn pelbagai jenis yuran dan derma itu ini sudah cukup untuk membuat kita lupakan Lawatan melawat Malaysia tahun ini. Tambang bas dan van jugak naik dengan alasan logik harga minyak naik. Belanja seragam sekolah jugak tak seragam.



So jangan asik nampak harga tol naik dengan harga cukai jalan yang setahun sekali tu dimurahkan. Tapi yang lain terlepas pandang.



Aku terfikir. Ikhlas ker aku nak kibar bendera untuk sambut 50 tahun?





10 Comments:

Blogger kingbinjai said...

buat apa kibar? bakar la!!!!

Monday, January 08, 2007 12:40:00 PM  
Blogger Titicaca said...

aku dah busan dgn tagline "harga tol/minyak negara kita masih rendah berbanding negara lain" porah cit!!! ingat ni zaman sixties ke, rakyat buleh percaya bulat2..statement bodos yg ingat rakyat masih duk percaya cakap depa..pastu berlambak2 bebudak x gi sekolah sbb yuran/buku etc..sumer mahal..sori..ter'emo' sekejap..huh! OS..apa kata ko jadik politician lak? hehehhe..

Monday, January 08, 2007 3:39:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

King : bakar tu dah kira melampau tu...

Titi : kau undi aku tak...?

Monday, January 08, 2007 5:17:00 PM  
Blogger MAMARISYIA said...

aku setuju ngan perenggan kedua terakhir ko!!!

Monday, January 08, 2007 5:24:00 PM  
Blogger sinaganaga said...

Kapitalis di mana-mana. Hantu di mana-mana. Kata Pyan. Ha ha.

Monday, January 08, 2007 9:18:00 PM  
Blogger yus said...

semua benda makin melambung naik, patutlah makin banyak kes rompak dan ragut kan. Salah satu punca benda2 macam ni kadang tu, bila ramai sangat dah tak mampu, lepas tu iman pun kurang, cari jalan mudah dengan merompak, meragut. Rakyat yang menanggung beban,mereka di atas tak merasakannya....

Monday, January 08, 2007 9:58:00 PM  
Blogger ibuVouge said...

nantikan ada org kata'pangkah la lagi' huh..

kita yg tahu kenala berjimat untuk masa depan kan

Tuesday, January 09, 2007 9:42:00 AM  
Blogger Mr PenyuBiru said...

hmm..adakah kita tersilap pilih atau kita tiada pilihan.

Tuesday, January 09, 2007 12:16:00 PM  
Blogger blackpurple said...

Apalah sangat RM30 juta
Roda Ferris juga dibelanya
Kibar bendera apalah maknanya
Bobrok pemimpin bobroklah negara

Tuesday, January 09, 2007 3:58:00 PM  
Blogger iejal said...

alahai~ piket ramai tu saja??? kalau nak piket kena sehati sejiwa satu Malaysia terus. Kalau boleh mcam zaman ketika anwar dahulu. Hampir separuh dri malaysia ni piket. Barulah boleh goyahkan sikit... Lagi mesti mau berani(sy takut) bila tgk sorg kena balun.... yg lain jgn tgk, tlg leraikan bukan menikus(aku ni ckp org pandai, har3x) Yg bersenjatakan lensa apa lagi??? snaplah bebanyak, skrg dunia IT dah luas. Sebarkan saja, bukan niat nak burukkan nama Malaysia, tapi nak menuntut hak kita sbagai rakyat. Bukan sebagai seorg yg bernama rakyat;p.

Tuesday, January 09, 2007 7:08:00 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home