`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: * = Ular Lidi

Friday, December 01, 2006

* = Ular Lidi


Ujang kata, kalau dalam hutan tak boleh cakap sembarang. Sambung dia lagi, kita kena hormat semua makhluk yg ada dalam hutan ni. Kita cuma datang sementara saja.

Setiap pagi kami keluar casting sebarau di Sungai Perpek, kami akan terserempak dengan sekumpulan gajah yg keluar minum. Ujang akan kata itu Fumakilla. Bila tengahari kami tracking utk ke lubuk orang asli, banyak tapak tapak harimau yg kami jumpa. Ujang akan kata itu tapak Maybank. Bila terserempak harimau akar sewaktu senja, Ujang akan kata itu Puma, walaupun Kamal berkeras mengatakan itu Eveready.

Macam itu lah setiap kali kami terserempak penghuni tetap Kenyir, Ujang akan berkias.

Hari terakhir kami tracking. Berlima dalam barisan, melalui denai yg ditinggal Fumakilla, kami bersembang sesama. Wak sebuk menceritakan tentang betapa besar ikan yg dia terlepas kelmarin. Ya lah, kalau terlepas tu, selalunya besarlah, walaupun tak nampak kilasnya pun. Bagi setiap pemancing, kalau terlepas dari joran, maka besarlah ikan itu.


Tiba tiba Kamal yg berada di belakang meluru berlari ke depan memintas Ujang sebagai pemandu arah.

Ujang : Apsal kau ni Mal? Takut ker..?
Kamal : takder apa lah, saja aku nak duduk depan.
Ujang : Isk, cakap lah apsal, kita dalam hutan ni...
Kamal : Err.. er.. aku nampak.. errr... err.. "Apek Senario*".


Hingar sekejap hutan kenyir dengan alasan Kamal tu. Hilang rasa takut. Semua gelak bagai kera mabuk sirih. Kecuali Kamal yg terpisat pisat takut campur suka.




22 Comments:

Blogger Titicaca said...

hahahhahahha...tak tahan aku...

Friday, December 01, 2006 2:27:00 PM  
Blogger ~comei~ said...

apa kaitan apek senario ngan ular lidi?? tak paham...

Friday, December 01, 2006 3:17:00 PM  
Blogger fiqroorganisma said...

wahahahhahah. adeh adeh..

Friday, December 01, 2006 4:20:00 PM  
Anonymous wan said...

pertama kali dtg sini, gelaknye baca entri ni :))...citer betul ke ni? "Apek Senario" tu h**** ek?

Friday, December 01, 2006 4:45:00 PM  
Blogger blackpurple said...

Isk....Tak baik betul. Baik mintak maaf dgn Apek sementara dia mesih hidup ni...

Friday, December 01, 2006 4:46:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

Titicaca : kau gelakkan saper ni? apek ker kamal..?

comei : aku lagi tak paham...

fiqro : dah dah.. kaver sket...

wan : bukan h**** la... cuba kau baca lagi sekali, dgn tajuk2nya...

BP : kena mintak maaf ker...? isk.. ok lah... Maaf Malaysia....!

Friday, December 01, 2006 4:52:00 PM  
Blogger sinaganaga said...

muerekekekekekekeke...

Friday, December 01, 2006 7:51:00 PM  
Anonymous wan said...

aiyo!:D ok dah faham...tak baik tau!

Friday, December 01, 2006 10:02:00 PM  
Blogger tedungS said...

muahaha, tp btol la, sian kat apek tu, aku dgr dia sakit betoi ke?

Friday, December 01, 2006 10:43:00 PM  
Blogger debikdebuk said...

mula2 aku pun tak paham sangat... tapi sekarang.. warghhh..hahhahaa.... tak baikkkk...

Saturday, December 02, 2006 12:23:00 AM  
Blogger Sastri said...

LOL... OS ni... tapi best la kiasan2 yg digunakan...

Saturday, December 02, 2006 1:48:00 PM  
Blogger kingbinjai said...

ho ho ho

Saturday, December 02, 2006 1:51:00 PM  
Blogger Lan Rambai said...

ko kata apek tu ular lidi ek?.. dia kan cicak?

Saturday, December 02, 2006 10:12:00 PM  
Blogger zino said...

zino pun tergelak di buat nya.. tak paham macam mana kaitan nya.. hehe.. yg penting orang mendengar paham maksud kiasan.. kalau tak kes nyanya nanti..

Sunday, December 03, 2006 12:31:00 PM  
Blogger kasutVINCCI said...

adakah apek tu kurus melidi sampaikan dibuat kiasan? Hahahaaha.. tumpang gelak sampai sakit perut!!

Sunday, December 03, 2006 3:55:00 PM  
Blogger BooK said...

baik punya divert!

Sunday, December 03, 2006 4:29:00 PM  
Blogger semut said...

tak baik korang,abeh tuh kuman tuh bukannya kiasan kan?pasal dia memang besar.kalau ada orang kata kecik macam kuman, maka salahla dia tu

Monday, December 04, 2006 9:31:00 AM  
Blogger .:HalogamoRa:. said...

OS, mmg sesuai utk bukak kamus kata kiasan alaf baru.

Monday, December 04, 2006 10:41:00 AM  
Blogger Mamamanja said...

hahahaha...

xde ker kiasan lain selain dr apek senario?? sabo jerk la..

Monday, December 04, 2006 12:04:00 PM  
Blogger me! said...

tapi rasanya kalo ular lidi tu bantai derek jer ular lidi, bukan bahaya pon menatang tu

Monday, December 04, 2006 4:49:00 PM  
Anonymous ainn said...

hahaa,,sempat lg dia terpikir apek tu..haha

Wednesday, December 06, 2006 9:23:00 PM  
Blogger iejal said...

bro ko gi mancing ngan ujang pelukis katun ker????

Friday, December 08, 2006 11:48:00 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home