`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Sembang

Monday, November 20, 2006

Sembang



Yer yer, lama aku tak update. Jangan marah, sebab sebuk kesana kesini. Yer la, lepas raya ni kan, sebuk duk kutip hutang dan bayar hutang la.



Lagi satu sebab, takder cerita yg best nak dikongsi, atau pun nak diajak bersembang.



Minggu lepas tamat satu General Assembly. Bagi aku tahun ni atau kali ni, tak berapa menarik. Selain bendera parti diberi nama, semua perwakilan sebuk duk tunjukkan kesetiaan mereka kepada pucuk pimpinan sekarang. Bak kata seorang Datuk tu, cerita lama, takder cerita baru! betullah agaknya kata dia.



Tapi Datuk ni dia kata macam tu, semua marah. Sebab tak sehaluan dgn pucuk pimpinan. Mana hilangnya demokrasi? Sebab kita tak boleh ucapkan apa yang kita fikir. Ya tuan tuan semua, perlu diingat di perhimpunan agung, semua mesti bersetuju dgn kata kata pucuk pimpinan. Kalaupun tak setuju, diam kan saja. Baru selamat agaknya.



Selain cerita cerita biasa yg berkisar memartabatkan hak orang melayu, seperti tahun tahun lalu, perhimpunan ni jugak tak kering dengan gelagat para perwakilan yang penuh dgn gurau senda, usik usik, sindir sindir dan lawak lawak yang lucu dan tak kurang jugak yang lucah. Biasa. Kalau tak ada yang itu, tak meriahlah agaknya.



Dalam semua yang aku terdengar, ucapan yang paling buat aku berfikir ialah bila Abg Lah kata, dia bukan pemimpin sepenggal. Jadi Tok Jib ingat ingat lah, lama lagi lah nampaknya duduk kat kerusi No 2 tu. Faham faham jer lah.







Akhir sekali, ni ada sedikit pantun dari wakil Sabah.



Jinak Jinak Burung Merpati

Ditangkap Dia Lari

Jinak Jinak Burung Sendiri

Ditangkap Isteri Terus Berdiri

Jinak Jinak Kami

Pantang Dicabar ...



Aku lupa la....





powered by performancing firefox

15 Comments:

Blogger razlizahazleen said...

ye..yer..saya stuju.asal perhimpunan tu je, takde tajuk mnarik..sket pon tak disebut masalah rakyat..macam mana nak atasi..cuit sikit meraban lebih..lucah banyak aderlah.Malu saya..

Monday, November 20, 2006 2:29:00 PM  
Blogger cuaca said...

jawapan cuaca semuanya 2 face talam!

Monday, November 20, 2006 3:22:00 PM  
Blogger edyan7 said...

pantun-pantun....

gelak-gelak...

pantun-pantun....

gelak-gelak...

tu je lah sampai abis bersidang... hmmm... pening jugak kepala dioarng fikir pasal rakyat kan! susah jadi diorang ni rupanya...

Monday, November 20, 2006 5:27:00 PM  
Blogger MAMARISYIA said...

heheheh..aku tak berapa gemo nak ikut pasal dewang ni!!!

p/s: sticker tu adik aku dah dapat..psttt ramai kawan2 dia berkenan...

Monday, November 20, 2006 5:28:00 PM  
Blogger tedungS said...

eh tetiba sirius lak brader kite ni. bagi la can kat diorang nak menunjukkan kepandaian msg2 dgn pidato2 yg "memberangsangkan". hahaha sungguh kelakar joke wakil2 kita tu...

zzzzzzzz...

Monday, November 20, 2006 5:52:00 PM  
Blogger blackpurple said...

Selain tengok Senario, perhimpunan itu pun satu sketsa lawak jenaka jugak..

hahaha
hehehe
huhuhu...

Yang untung peniaga kat luar dewan...

Monday, November 20, 2006 7:11:00 PM  
Blogger kingbinjai said...

pantang di cabar, kami kencing berdiri kot? ke kencing berlari? ntah aku lupa

Tuesday, November 21, 2006 8:24:00 AM  
Blogger .:HalogamoRa:. said...

woo...patut la lama x update gi join perhimpunan merah putih ye..

pantun tu wat wa tersengih skjap

Tuesday, November 21, 2006 10:46:00 AM  
Blogger zino said...

nak tanya kau ni jadi perwakilan ke atau buka gerai kat luar tu.. apa apa pun semua dah selesai.. yg terlebih cakap ada yg terkurang cakap pun ada.. yg tersilap cakap pun ada..

pandai pandai lah lepas ni.. hehe

Tuesday, November 21, 2006 12:27:00 PM  
Blogger tedungS said...

so kalo camtu senario lg layak la jd ahlil politikus ni, pasal joke diorang lebih kelakar dan slapstick. hehehe

grrrrr....!

baik aku pg tgk cerita austin DANGER power

Tuesday, November 21, 2006 2:32:00 PM  
Blogger debik said...

ko jual stiker ke kat pwtc tu. Abg Lah mesti beli...

Tuesday, November 21, 2006 6:32:00 PM  
Blogger Pa'chik said...

Diorang tu berhimpun untuk tunjuk sapa yang paling terer buat lawak atau pantun lucah ngan sapa paling terer buat ayat utk pemujaan tu. Masing² nak tunjuk yang dia lebih setia. Sebenarnya, banyak kerajaan yang dulu² yang hebat² jatuh pasal orang kanan raja asyik memuji dan memuja raja. Tidak ada yang berani mengatakan yang raja sudah buat silap. Jadiklah raja tak berpakaian dipuji cantik.

Wednesday, November 22, 2006 2:08:00 AM  
Blogger Lan Rambai said...

hidup pun lagi mamat ni..... ingatkan dah meninggal hehehehe

Wednesday, November 22, 2006 12:45:00 PM  
Blogger Dame RoSse said...

nasib berpantun. kalau dok bernazam, bersyair, berdikir.... siap mantera buka tutup panggung, naya je.

tunggulah Dukun.
kisah mb gak tu kan?
ke adun?

Wednesday, November 22, 2006 9:29:00 PM  
Blogger sindora said...

org sabah pandai berpantun yerrr.. tak pernah dgr lak kat sini... hehehehe....

Saturday, November 25, 2006 12:56:00 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home