`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Second Opinion

Wednesday, July 05, 2006

Second Opinion

Kami ke Gleneagles semalam. Bukan apa, utk mendapatkan second opinion tentang anak yg tak hilang hilang selsemanya. Kalau dulu di Ampang Puteri, dua atau tiga hari dah baik. Kali ni, dah lebih seminggu.

Setelah Doktor meneliti semua senarai ubat yg pernah diambil. Kemungkinan akan menuju ke asma. Walaupun Doktor berat nak buat kesimpulan, dia mintak aku tunggu dan lihat dulu. Tapi semalam dadanya tak ada apa2. Tiada sebarang tanda tanda asma. Alhamdulillah. Demam pun tak ada. Dia cuma selsema, dan itu yg mengganggu tidur dia 2 malam sebelumnya. Dan tidur kami pun terganggu.

Malam sebelumnya, aku terpaksa melayan dia melihat national geographic. Cerita pasal cimpanzee. Dia tak boleh tidur. Hidung tersumbat. Berkali kali aku cuba menyedut hingus dia menggunakan kuasa dalaman aku. Tapi tak byk mana pun yg berjaya dikeluarkan. Pukul 5.30 pagi baru dia boleh lena. Letih sangat agaknya.

Kata Doktor baru ni. Dia akan beri satu lagi antibiotik utk merawat selsema dan mungkin kalau ada batuk. Kemudian dia akan beri ubat utk merawat asma yg perlu diambil dlm masa seminggu. Kami balik dan mula beri dia makan ubat. Petang tu, tidur senyenyaknya, mungkin ubat baru ni kesannya kuat.

Malamnya, aku bagi lagi ubat tu. Dan dia seperti biasa susah utk tidur, Sebab nak main lagi. Jam 11 lebih dia mula ngantuk. Alhamdulillah tidur sampai pagi. Dan aku layan Germany Vs Italy dgn aman. Dan gumbiranya bila Italy mara ke final. Pagi ni dia ceria sangat.

So, apa yg nak cerita ni sebenarnya. Simpan la rekod perubatan anak utk rujukan masa akan datang. Mungkin nampak macam tak berapa penting. Tapi boleh membantu utk doktor membuat kesimpulan. Dan second opinion penting.

Viva Italia!!





*Takziah utk keluarga Kamal diatas pemergian Ayahandanya pada Isnin, 8.30 pagi. Jenazah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan islam Kajang. Al Fatihah.

22 Comments:

Blogger Hot Mama said...

Betul tu, bukan aje simpan medical record anak tapi untuk kita jugak penting...

Wednesday, July 05, 2006 12:05:00 PM  
Blogger Ayu Mohamad said...

semoga anak ko cepat sembuh ek..

ya ya Vavooommmm untuk Italy... kita lihat siapa yg menang nanti... :)

Wednesday, July 05, 2006 12:36:00 PM  
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Rekod perubatan tu memang penting. Satu lagi yg penting, jenis darah...kalau emergency senang....

AlFatihah juga buat Allahyarham. Takziah buat sdra Kamal....

Wednesday, July 05, 2006 12:47:00 PM  
Blogger ibuVouge said...

sepengalaman IV la bila selsema berterusan, kemungkinan boleh ke bronkitis, menengitis dan pnemunio

ini happen kat LC.IV mmg selalu monitor dia punya perkembangan..
yes record perubatan mmg penting

Wednesday, July 05, 2006 1:23:00 PM  
Blogger rina said...

anak ko demam ke... semoga cepatlah sembuh.

off topic : sticker dh dpt. cun giler hat kecik tu. thanks.

viva azurri...

Wednesday, July 05, 2006 1:27:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

HM : betul, baru sekarang nampak kepentingan dia...

ayu : italy akan jumper portugal..so aku akan ambik portugal....

BP : betul tu, darah aku B +ve, so sesiapa memerlukan kasi tau la....

moon : tampal jgn tak tampal...

IV : memang mula2 dulu suspected kena bronkitis, tapi dah semakin ok, cuma baru2 ni selsema lama sikit, tapi semalam nampak dah ok...

rina : yg kecik tu lama nyer, stok ader lagik, so aku kasi jer sekali....

Wednesday, July 05, 2006 1:48:00 PM  
Blogger NONIE AZIZ said...

pasal sekenit ko tu...cuba amalkan..ko pernah dengar minyak yuyi cap limau? minyak ni amalkan sapu kat bubun kepala dia, sapu kat tapak kaki, sikit kat dada...pasal anak aku dulu pun selalu kena selsema & batuk...mak sedara aku bagi petua ni...trylah...

Wednesday, July 05, 2006 2:40:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

MR : bagus petua tu, aku cuba carik minyak tu balik nanti, selama ni aku taruk minyak telon jer....atau minyak kayu putih...tapi pagi tadi aku mandikan dier, dah cam ok sket...

Wednesday, July 05, 2006 2:44:00 PM  
Blogger Mummy Rizq said...

minyak yuyi tu kat pharmacy cam guardian or watson pun ada. kedai senseh pun ada.. rizq baru baik dari batk.. 2 bulan tu! brapa roound makan ubat tak bebaik. sekali jer bawak gi sjmc, terus ok. tapi memacam lah ubat dia kena makan!

Wednesday, July 05, 2006 3:06:00 PM  
Blogger Pandang Dengar Diam said...

semoga anak kau cepat sembuh....

Wednesday, July 05, 2006 3:37:00 PM  
Blogger Unknown said...

Harap anak en.OS cepat sembuh.

Italy jumpa France lah. France menang.....hehe. Cam mana lah nak kasi bior Portugal kalah ni ek.Hahaha.

Wednesday, July 05, 2006 4:27:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

marlina : aku nak singgah sinseh ptg ni...biar dia makan ubat tapi sihat...

cuaca : tq..

yus : tq.. kau ni italy jumper portugal la, kan kau nak germany jumper france...heheheh

Wednesday, July 05, 2006 4:38:00 PM  
Blogger Unknown said...

so far mmg wa dah record nama ubat anak yg diambil sume dlm kepala sbb masa beranak satu dulu selang 3 bulan mesti gi klinik my first daughter mmg dah kene asthma w/pun mama & papa xde asthma mcm mana bleh kene panjjjjjaaaaang citenye.

lu jumpa dr mana? Dr.Ian Hamzah ke?

Wednesday, July 05, 2006 5:28:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

halo : yer yer Dr. tu la... dier cakap slow jer, tapi aku puas hati la sebab dia kasi tau detail semua kat aku, dan sekarang aku faham la sikit...

Wednesday, July 05, 2006 5:40:00 PM  
Blogger Sastri said...

err... rekod perubatan sas sendiri semua kat spital...

takziah buat sdr Kamal... moga dapat bersabar dengan dugaan ini... Al-Fatihah...

Wednesday, July 05, 2006 11:02:00 PM  
Blogger Mme RoSsé said...

bila aku dapat title 'mommy' akan ku ingat pesananmu ini.

Wednesday, July 05, 2006 11:12:00 PM  
Blogger zino said...

sejak bila buat senarai ubat tu? bagus gak tu.. baby zino tu ada masaalah lebih kurang sama.. tadi pun bawa dia ke klinik..

Wednesday, July 05, 2006 11:37:00 PM  
Blogger Lan Rambai said...

aku sendiri dari kecik sampai dah tua ni sering selsema esp musim world cup ni sebab tidor tak betul. dulu doktor pesan masa aku darjah 5.. jgn dekat ngan oang yg isap rokok. aku ingat pesan doktor tu maka aku sendiri pulak yang merokok hahahaha

Thursday, July 06, 2006 12:12:00 AM  
Blogger Akima Akatoman said...

moga anak cepat sembuh ya,
anak aku dulu juga pernah hadapi masalah yang hampir sama,

Thursday, July 06, 2006 6:09:00 AM  
Blogger Puteri Satu said...

sian anak ko ya..cam tu la dah ada anak kan..macam2....tak per la..semoga anak ko cepat sembuh tau..aku doakan...

Thursday, July 06, 2006 12:29:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

Sas : betul tu, tapi kalau kita pi tempat lain, kena ada gak details tu..

rosse : ingat sekarang pun ok...

zino : lagi elok sejak ubat pertama dia makan, buat utk refer nanti...

lan : sekarang ni mcm2 la...

aki : tq, sementara nak besar ni, cam tu lah...

puteri : tq...

Thursday, July 06, 2006 2:20:00 PM  
Blogger Angah said...

anak aku pun selalu kena sejak umur bulan2, check punya check, final diagnosis ialah Acute Bronchitis

Tanda awal, selesema, batuk pastu wheezing.

Treatment paling berkesan, nebulizer la.

Sekarang ni kalau nampak je simtom awal dah bawak amik medication dah, alat nebulizer tuh dia boleh pegang sendiri jer sambil tengok kartun.

Thursday, July 06, 2006 5:41:00 PM  

Post a Comment

<< Home