`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Pejam Mata

Tuesday, June 20, 2006

Pejam Mata

Pernah tak nampak orang sembahyang pejam mata. Biasalah, pelbagai alasan yg diberi bila ditanya kenapa pejam mata? Ada yg kata nak khusyuk dan ada pula yg kata dah memang dari mula mula sembahyang dulu dia pejam mata.

OK. Tak der masalah. Asal sembahyang jer.

Cerita pasal pejam mata masa sembahyang ni. Dulu masa kat hostel aku memang sembahyang pejam mata. Alasan aku sebab, banyak sangat gangguan yg akan aku nampak kalau tak pejam mata. Tahu lah, duduk hostel. Masa sembahyang jemaah ni, lebih byk setan dari malaikat'. Maksudnya. lebih ramai yg main main dari yg buat betul2. Aku termasuk lah dlm kategori kedua dua tu. Kadang2 ok, kadang hantu jugak.

Sekali tu. Isyak. Kat Surau sekolah. Rakaat pertama, masih bising lagi lah. Ada yg tunggu imam habis baca fatihah baru nak angkat takbir. Sebelum tu duk sebuk kacau ornag lain. Selak kain la, suntut la, tukar tukarkan songkok la. Keadaan biasa kat surau asrama.

Imam baca surah. Baru kelam kabut semua masuk saf. Tu pun ada jugak yg sebuk duk gelak gelak lagi. Jadi utk mengelakkan aku pun tergelak dgn aksi aksi mengarut orang lain. Aku memilih utk pejam mata semasa solat.

Tiba masa rukuk di rakaat kedua. Songkok aku jatuh. Mangsa tukar2 songkok tadi. So letaknya dah tak berapa lah ketat sangat. Takper. Dalam hati yg tak khusyuk ni, aku ingat nanti bila sujud aku pakai lah balik. Alah, aku pakai cepat cepat la, kurang 3 pergerakan. OK lah agaknya.

Tiba time sujud. Aku mula meraba raba sejadah. Mencari songkok aku yg jatuh tadi. Hairannya,t ak jumpa. Tadi jatuhnya depan aku. Sekarang dah takder.

Nak sedapkan hati. Aku berniat nanti sujud kali kedua aku raba sebelah kanan pulak.

Tiba masanya. Aku mula meraba raba dgn tangan kanan. Tak ada jugak. Tak boleh jadi ni. Duduk ja utk tahiyat pertama, aku terus membuka mata dan mencari cari songkok aku. Tiba tiba aku terpandang sebelah kiri, di punghujung saf, songkok aku elok tersangkut di cermin tingkap surau. Hampeh. Sekelip mata songkok aku boleh sampai sana.

Bila nampak aku dah macam terkejut. Semua yg terperasan, terus gelak sekuat hati. Habis satu saf batal.

Dalam hati aku. Takder orang lain. Mamat sebelah kiri aku lah yg mulakan. Kalau tak siapa lagi?

Awe' yg tadi kononnya khusyuk terus bangun dari tahiyat, dan lari. Aku cuma jumpa dia lepas tu, atas katil dalam kelambu, sedia utk tidur. Sambil muka ditekup bantal menahan ketawa.

Budusss punya budak.

Sekarang. Kadang2 aku pejam gak mata ni. Tapi bila mengantuk sangat la dan bila bersin.

19 Comments:

Blogger Moon® said...

Hahaha... konon nak kusyuk tapi tak tertahan jugak ko godaan ek.

Tuesday, June 20, 2006 3:43:00 PM  
Blogger Ayu said...

sabo jek laaa nakal ek bebudak lelaki nih.bebudak pompuan takde pon camtuh hehehe

Tuesday, June 20, 2006 3:51:00 PM  
Blogger zino said...

cerita ni mengingatkan zino masa kat kampong dulu.. hehehe aktiviti macam serupa je.. masa sembahyang tarawih kat masjid.. hehe

ayu..
agaknya memang aktiviti lelaki sejati hehe

Tuesday, June 20, 2006 3:54:00 PM  
Blogger Mamamanja said...

mesti jadik kenangan yg xleh dilupakan... kalo ingat balik mesti nak ketawa. kelako tul bebudak asrama nih kan! nakal semacam!

Tuesday, June 20, 2006 4:24:00 PM  
Blogger blackpurple said...

Lain kali songkok pasang tali , ikat kat telinga tak bagi dia jatuh OS..
he he he..

Aku dulu pejam mata siap tertidur masa sujud, masa qiamulail . Itu dulu2 la.... :D

Tuesday, June 20, 2006 4:37:00 PM  
Blogger oren said...

seronot betui life kat hostel kan??

Tuesday, June 20, 2006 4:37:00 PM  
Blogger Lan Rambai said...

Aku pernah kena panggil ramai-ramai sebab tak sembahyang terawih kat saf belakang sedangkan aku selsema teruk malam tu.. tapi masa terawih tu je aku selsema.. masa kena panggil ngan ajk surau.. aku cuba bersin tapi tak jadi.. hingus pun dah takder.. hampehh..

Tuesday, June 20, 2006 4:47:00 PM  
Blogger MAMARISYIA said...

Aku plak minggu lepas..tapi nasib baik masa tu aku dah dah bagi salam..keras jer perut aku gelak...mana tak nya...tetiba jer bunyi "wa punya bapak bikin ini henpon bagi lu org senang2 call..tapi lu org senang2 call macam lu punya bapak punya henpon" tapi yang pasti kakak yang sembahyang sama ngan aku merah muka dia menahan dari gelak!!!

Tuesday, June 20, 2006 5:09:00 PM  
Blogger .:HalogamoRa:. said...

wa rasa mau demam la beb! monyok 1/2 ari tp bila baca lu punya entry today....dah start penyakit gelak sorang2.

awe` punya kije la nih yek? he he

Tuesday, June 20, 2006 6:10:00 PM  
Blogger rina said...

adakah 'awe' orang yang sama korek idong ko ngan pensil masa bulan posa aritu... hehehehe

mcm2 peel budak2 laki ni... tak tercapai dek akal. muahahaha

Wednesday, June 21, 2006 9:09:00 AM  
Blogger ontahsapo said...

moon : konon konon khusyuk....

ayu : yer ker budak pompuan ok....?

zino : citer lama...tapi bila teringat best...!

MM : kekadang lupa gak, tapi bila tgk org sembahyang tutup mata, teringat la...

BP : aku akan letak gam gajah....aku dulu pun ada gak terlena masa solat tasbih...lama tuuuuu.....

oren : hostel ni memang best...mcm2 perkara yg tak der org buat kat luar....

lan : kena panggil utk dihukum ni biasa kan bagi budak hostel, cuma kadang2 tu lawak gak....

MR : saper la tak off hp tu...dah la ring tone hampeh...

halo : apsal lak nak demam ni...tu la rajin keluar memalam....!

rina : itulah dier, dier lah yg selalu kenakan aku dgn benda2 bengong dia, aku tak pernah buat apa2 kat dia....betulllll....!

Wednesday, June 21, 2006 10:23:00 AM  
Blogger Hot Mama said...

Khusyuk betul ker kalau pejam mata? hhahaha!!!

Wednesday, June 21, 2006 10:42:00 AM  
Blogger ontahsapo said...

HM : mesti la......!!! sampai tak sedar songkok hilang.....

Wednesday, June 21, 2006 11:08:00 AM  
Blogger cuaca said...

well aku pun tak terlepas dari situasi mcm tuh....paling best pernah suntut kawan sampai menangis..lepas tu bukan aku yg kena hempuk kawan aku tuh yg kena hempuk ngan tikar ustaz tengok dia mcm nk nangis dan mcm nk tergelak..hehehehhe

Wednesday, June 21, 2006 12:10:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

cuaca : kau ni dah kira cam usa jer ni, orang lain yg jadik mangsa....kau dha mintak maaf ker belum ni....?

Wednesday, June 21, 2006 12:19:00 PM  
Blogger Hamka said...

masa sekolah dulu ustaz paksa solat tasbih..mengantuk gila!!!
sekali bila time sujud, aku tidur..yg bestnya pipi aku mencecah sejadah..bukan dahi!!!

ps: ketika rohku dalam gengaman Allah, jasad pula berada dalam posoisi paling hampir ngan Allah...AMIN.

Wednesday, June 21, 2006 2:20:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

hamka : pipi tu...air liur sure meleleh tu....

Wednesday, June 21, 2006 2:35:00 PM  
Blogger yus said...

wakakaka.....konon khusyuk habislah tu.

p/s:Memang seronok bila ingat balik kisah duduk asrama.

Thursday, June 22, 2006 5:59:00 AM  
Blogger ontahsapo said...

yus : biasalah..orang beriman....

Thursday, June 22, 2006 11:09:00 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home