`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Setiap Hari

Thursday, May 04, 2006

Setiap Hari

Dah 2 hari tak meng'blog. Semalam sebuk dgn baju baju client, yg nak nama la, yg tak nak la, yg saiz besar la, yg nak kecikkan tangan la, semua kena layan satu2. Kalau tak nanti susah! So, utk mengelakkan kesusahan di hari kemudian baik aku susahkan diri di hari ini.

Hari sebelumnya, aku byk membuang masa memikirkan cerita lama. Cerita dimasa aku tak ingat apa2 lagi. Cerita yg hanya orang tua aku dan saudara terdekat sahaja yg ingat. Mana nak ingat, aku belum pun pandai cakap, kalau boleh pun berjalan yg memang basic lagi. Tahun pun aku tak tahu bila, tapi rasanya tahun 70an. Maklumlah, cerita dari orang tua tua ni bukannya selalu detail, kadang2 byk yg di'skip utk mencepatkan atau sebab diorang malas nak layan kisah2 lama ni.

Dulu, kata emak, dia pernah bermimpi ada orang yg inginkan aku darinya. Dua 3 kali mimpi itu berlaku. Tapi Emak dgn Abah kuat. Tak mudah terpengaruh dgn benda2 macam ni. Walaupun masa tu memang byk kisah pelik berlaku dlm kem tu. Orang minyak la, hantu kum kum la dan byk lagi. Tapi mereka akan tetap dahulukan agama. Byk juga ustaz dan bomoh yg dirujuk dan pelbagai andaian yg diterima. Namun satu pun tak buat mereka patah semangat utk mengharungi hari hari membesarkan aku. Kini bila aku sendiri mengalami seakan cerita yg sama, aku mula kembali mencari emak dan abah. Apa sebenarnya hutang kami dgn org didalam mimpi aku tu?

Dah besar, aku jarang bertanyakan hal itu. Kisah lama, apa nak diungkit lagi. Namun timbul perasaan bangga dgn emak dgn abah yg tabah dgn aku dan adik. Walau kami hanya berdua, tapi tanggung jawab membesarkan kami, sama saja dgn anak anak lain. Dulu aku tak pernah tahu berapa gaji abah. Aku tak pernah nak ambil tahu abah kena bayar bil atau tak setiap bulan. Yang aku tahu, asal ada apa yg aku nak, mesti aku mintak. Dan kalau tak dapat memang mengamuk sakan. Dulu la..

Abah dan emak pulak tak pernah menghampakan kami dua beradik. Walaupun kami tak mewah, tapi aku rasa semuanya cukup. Makan, pakai tak pernah kurang. Alhamdulillah.

Kini dah jadi bapak, semua tu kembali semula. Kalau dulu aku tak tahu yg abah dgn emak tak tidur malam dgn kerenah aku, sekarang aku rasa bila anak sendiri buat mcm tu. Kadang2 semua tu buat aku tak sabar, tapi bila teringatkan yg dulu aku pun mungkin sama mcm anak aku ni, aku jadi sejuk. Kalau mak dgn abah dulu ok, kenapa aku tak?

Tak dapat aku bayangkan kalau hanya satu hari emak tak pedulikan aku. Atau satu hari abah tak nak bersemuka dgn aku. Apa akan jadi? Kalaupun hanya satu hari!

Jadi aku tak berapa setuju bila diwujudkan satu hari khusus utk emak dan abah. Bagi aku setiap hari adalah hari utk mereka. Dan setiap hari kita perlu mengingati mereka. Dan setiap hari adalah hari Ibu dan hari Bapa. Semoga mereka dirahmati Allah.

9 Comments:

Blogger Hot Mama said...

Memang berat tugas ibu bapa.. tak lama lagi HM akan memikul tanggungjawab tuu.. EE takutlaa pulak!

Thursday, May 04, 2006 2:48:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

HM : insyaallah semoga semua berjalan lancar.....

Thursday, May 04, 2006 3:17:00 PM  
Blogger MAMARISYIA said...

teringat masa aku sakit dulu...mak aku yang jaga makan minum aku...abah pulak pemberi kata2 semangat untuk aku...

Thursday, May 04, 2006 3:36:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

MR : Semua tu bila fikir balik, rasa menyesal bila mana kita terbuat diorang sedih atau marah...

Thursday, May 04, 2006 3:53:00 PM  
Blogger Moon® said...

Ibu bapa boleh besarkan anak 10, tapi anak yang 10 tu tak leh nak jaga 1 ibu & bapa.. napa ek boleh jadi sampai cam gitu.

Aku sokong.. Setiap hari sambut hari ibu & bapa :)

Friday, May 05, 2006 12:24:00 PM  
Blogger Syikin said...

pandai awak menyebakkan hati saya. Hmm..bila dah jadi emak ni, saya rasa sedih bila ingatkan saya pernah sakiti hati emak samaada sengaja atau tidak, samaada kesalahan itu kita sedari atau tidak :(

Baru2 ni, sorang anak saya lawan cakap. benda kecik aje.tp entah nape saya blh sedih yang amat...menangis dlm bilik air tu terus teringat kat emak, agaknya mcm ni mak rasa masa saya lawan ckp mak kecik2 dulu..waaa....terus saya mohon ampun minta Allah maafkan dosa2 saya yang dulu n sekarang terhadap emak.

Sunday, May 07, 2006 8:06:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

moon : mcm tu lah moon, dulu kita tak percaya..skrg...

syikin : bila jadi mcm ni, baru kita rasa ini ke balasa atas apa yg kita buat dgn mak dan ayah dulu...?

Monday, May 08, 2006 10:02:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

Tuesday, May 23, 2006 12:45:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Excellent, love it! » »

Monday, February 05, 2007 11:01:00 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home