`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Bandung 3

Monday, April 24, 2006

Bandung 3

Dibandung memang terkenal dgn makanan ala Sunda, selain nasi padang. Makanan sunda lebih kepada ikan bakar. Dan antara ikan bakar yg selalu dihidang ialah Geromet (kalui), Kakap Merah (tilapia merah) dan bawal. Selain tu, ada juga tempe goreng yg dihidang dgn kicap Bangor, ulam mcm timun, salad dan ulam raja. Dah dua kali kami try makan sunda ni, mula mula di Rumah Makan Sari Sunda, kemudian di Rumah Makan Pak Chi Met.

ini gambar ikan kalui bakar, seekor seorang! puas hatii...

Hari ni kami akan cuba di Dapur Sangkuriang. Disini juga dihidangkan makanan jenis sunda.
Setelah asik dgn ikan bakar, kami teringin nak cuba sup ikannya.

Setelah selesai makan sup ikan yg memang power tu, kami pun mula mengorder air minuman. Ada yg order jus Sirsak(Durian Belanda), jus Apolkat(Avocado) dan Jus Lemon.

Aku yg teringin nak tahu, jenis ikan apa yg dimasak sup tadi sampai licin semuanya.

Aku : Mas, tadi sup tu ikan apa ya?
Mas : Ooohh..itu ikan Emas pak.
Aku : Hah...ikan emas?(dgn kerisauan yg tahap gaban)

yer la, mana ada org kat Malaysia makan ikan emas, isk biar betul...

Mas : Ya pak!!Sambil menunjuk ke arah satu gambar ikan di dinding.
Aku : Ooohh.. Ikan kap! (tapi masih la jugak pelik, sebab ikan kap ni byk yg dibela jer..sebab mcm2 kaler...sambil terbayang apa kaler ikan yg aku makan tadi?)

*minggu ni ada sale semua baju budak, jgn lupa dtg.

8 Comments:

Blogger Ayu Mohamad said...

OS, ko mkn ikan kap? bio betul hehehe aku erkk....

Monday, April 24, 2006 1:32:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

ayu :tu lah dier, sedap giler lak tu, taktau la aku...

Monday, April 24, 2006 1:37:00 PM  
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

ikan carp pun diaorang makan ekk... kat sini kira ikan hiasan tu...hehehe

ps:teringat cerita orang makan ikan arowana kat sungai pahang..

Monday, April 24, 2006 3:01:00 PM  
Blogger ontahsapo said...

BP : tu lah dier, tu belum citer pasal belut goreng lagi tu...hehhee...

Monday, April 24, 2006 3:04:00 PM  
Blogger ibuVouge said...

ala tingat ikan kap kat umah!
IV dan huby ada sorg seko, bila ada anak kita org tambahseko lagi, so ada anak dua, dah ada 4 ekorla

Tuesday, April 25, 2006 9:49:00 AM  
Blogger ontahsapo said...

IV : aku pun teringat yg duk berenang dlm kolam dekat hotel tu, tapi apa nak buat, sedap gak...bila dah jadi sup la..

Tuesday, April 25, 2006 10:07:00 AM  
Blogger Pandang Dengar Diam said...

macam sedap jer cuaca tengok ikan tu?ikan darat ker ikat laut?

Tuesday, April 25, 2006 11:16:00 AM  
Blogger ontahsapo said...

cuaca : ikan kalui, yg org selalu bela dlm akuarium tu...ikan darat la tu..

moon : sedap la moon, lagi pun halal...dari aku makan daging yg taktau asal usul dia, baik ikan...

Tuesday, April 25, 2006 11:24:00 AM  

Post a Comment

<< Home