`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Mak Ngah Tunggu Jer La....

Tuesday, November 22, 2005

Mak Ngah Tunggu Jer La....

Syawal dah hampir habis. Ramadhan sudah lama lepas. Aku teringat kisah mak ngah yg aku cuba mintak simpati NTV7 sebelum ramadhan dulu. Sepanjang bulan puasa, mak ngah didatangi ramai yg simpati. Ramai dtg menawarkan bantuan. Mak Ngah dapat mcm2 dari wang ringgit sampai la ke keperluan seharian yg melimpah ruah. Penuh rumah mak ngah dgn bantuan yg datang. Makan pakai semua cukup.
Namun, mak ngah masih sendiri. Mandi di air telaga lama jugak. Berpimpin ke hulu ke hilir. Mak ngah masih memasang pelita bila malam. Mak ngah masih berkelambu sebelum tidur. Mak ngah masih masak dgn dapur kayu. Kadang2 masak, kadang2 mentah.
Dulu, ada yg janji akan baiki rumah mak ngah. Ada yg janji akan bagi segala keperluan rumah mak ngah. Ada yg janji akan sara mak ngah di rumah org tua2. Ada yg janji akan siasat dan bawa keatas kes mak ngah ni.
Apa yg berlaku, sama seperti mereka yg lain. Yg pernah terpapar diTV. Setelah sekian lama, mula dilupakan. Semua janji entah mana pergi. Semua cerita indah yg mak ngah dapat sebelum keluar TV, tak tahu apa jadi. Mungkin masih dalam siasatan pihak tertentu. Mungkin masih menunggu kekosongan rumah org tua2. Mungkin tiada bekalan api atau air yg boleh sampai ke rumah mak ngah. Mungkin fail mak ngah ni terpaksa menunggu giliran utk disemak. Atau mungkin semua tu janji kosong sahaja, sekadar utk menutup kecuaian masing2.
Hakikatnya, mak ngah masih tersenyum. Mak Ngah masih menanti. Dah lama pun mak ngah menanti, jadi apa la masalahnya tunggu jer lagi. Semoga mak ngah tabah menghadapi hari2 nya. Hinggalah semua janji terbukti.
Insyaallah....

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home