`o.n.t.a.h.s.a.p.o`: Uri

Monday, September 19, 2005

Uri

Uri, pertama kali aku basuh uri, anak pertama lah katakan. Bab basuh uri ni, macam macam taktik aku dapat, sampai naik pening mana satu nak ikut. Ada yg kata, kalau uri tu ader 3 bunganyer, nanti anak 3 lah aku ni. Betul ker? Aku check jugak masa basuh tu, bunga..? tak der rupa bunga pun... tu yg malas tu, bila orang sebut jer, mula nak tgk... last last pening sorang2.

Aku basuh uri tu hari pertama anak aku lahir, bawak balik rumah, nurse dah siap balut dgn kertas, so nampak macam beli meehoon goreng RM4 (besar giler balut) bawak balik rumah, letak dalam peti ais kejap... pastu terus sediakan bahan bahan nak basuh (ikut cara pakcik aku). Asam Jawa, konon taknak kasik uri tu nanti berbau hanyir darah.. (memang bau pun...) garam kasar, yg ni aku tak tau, tapi aku sediakan jugak la, kain putih, nak balutkan uri tu nanti....periuk tanah, ala yg macam orang india masak kari dalam tu, siap dgn penutup sekali. Pastu kapur barus kut namanya, ni pun aku beli kat kedai mamak, ni katanya taknak nanti semut hurung uri tu masa kita dah tanam...so dah ready semua, aku naik bilik tidur jap.....letih wo...

Bangun pukul 12 tgh, terus mandi (Pakcik aku kata kena badan bersih sebelum basuh uri) Logik gak la, sebab katanya perangai budak tu nanti ikut orang yg basuhnyer... yer lah sure la ikut perangai bapaknyer kan... takkan ikut perangai pakcik pulak...

Siap jer mandi, turun dgn semangat anak baru, nak basuh bersih2. Bukak jer balutan kertas dari hospital tu, pergh....memang bau darah, mula2 rasa lain gak...tapi mengenangkan anak sendiri, basuh jer lah, apa nak geli....memang banyak darah beku yg lekat, maklumlah dalam badan kan....dah agak bersih, lumur lak dgn asam jawa, pastu bilas lagi, sampai hilang bau sikit...pastu lumur dgn garam kasar lak..bilas lagi... 5 6 kali jugak la tukar2 garam dgn asam jawa....baru lah rasa puas hati..

Kaki naik lenguh berdiri dekat sinki dapur ni, tgk jam dah deka sejam setengah aku basuh, pergh...tak perasan..terus angkat letak atas kain putih, ikat dgn akin putih jugak...masukkan dalam periuk tanah, ikat lagi dgn kain putih....siap...huh lama jugak la...

Rilek kejap, terus keluar, ambik cangkul, keluar pagar, cangkul bawah pokok bunga kertas, letih gila, lama tak menyangkul.... semua kereta lalu lalang, pandang jer..apa la mamat ni buat tgh tgh hari buta, menyangkul dgn kain pelekat lak tu...aku senyum jer dalam berpeluh peluh tu...tanah keras lak tu...ader lak lori berenti sebelah nak buat jalan...time ni pulak la rajin nak betulkan jalan ...cesss....

Siap, masuk rumah baru teringat, ader yg ingatkan aku suruh letak paku lah, pensil lah....lupa!! takkan nak korek lak kan....dah tu..apa sebabnyer pun taktahu..so tak rasa bersalah sgt la... harap2 okay la tu...semoga anak aku sihat membesar...amiinnnnn

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home